Türkiye Açık Arşivi Aperta'ya “PHACT” Projesinin Verileri Yüklendi

-A +A

Sabancı Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Ogün Adebali’nin yürütücülüğünü yaptığı ve ağustos ayında Oxford MBE dergisinde yayınlanan PHACT (Phylogeny-Aware Computing of Tolerance for Missense Mutations) makalesine (https://doi.org/10.1093/molbev/msac114) ait 5123 proteinden elde edilen veriler Aperta Türkiye Açık Arşivi’nde tüm bilim insanlarının kullanımına açıldı. Son yüklenen veri setleriyle beraber Aperta’da veri sayısı 5133’e yükseldi.

Evrimsel biyoloji alanında dünyanın en saygın dergilerinden biri olan “Molecular Biology and Evolution” dergisinin ağustos ayı kapağına da konu olan çalışmada, varyantların hastalık yapıcı etkisinin olup olmadığını yüksek isabetle saptayabilen PHACT algoritması anlatılıyor.

Makaledeki sayısal hesaplamaların büyük çoğunluğu TRUBA (Türk Ulusal Bilim e-Altyapısı)’da gerçekleştirildi.

Ogün Adebali ve ekibi aynı zamanda Aperta’ya ilk veriyi yükleyen bilim insanları. Yükledikleri “Phylogenetic analysis of SARS-CoV-2 genomes in Turkey” isimli makale kısa zamanda 578 kez indirilerek bilim adamlarının çalışmalarına yardımcı oldu.

Ogün Adebali ve ekibine Türkiye Açık Arşivi Aperta’ya en büyük veri setini yükleyerek yapmış oldukları katkıdan dolayı kutlar, verilerin yüklenmesinde büyük emeği olan ve projede yer alan TÜBİTAK ULAKBİM Başuzman Araştırmacısı Dr. Emrah Akkoyun’a teşekkür ederiz.

31.10.2022